Projekt czytelniczy realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Projekt czytelniczy realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa W roku szkolnym 2024/2025 każda klasa wraz z wychowawcą, polonistami oraz bibliotekarzem szkolnym, zrealizowała wybrany projekt czytelniczy. Działania projektowe opierały się na literaturze zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Klasa I - "Bajki pomagajki". Książki: „Bajkoterapia – czyli bajki pomagajki dla małych i dużych” „Bajki-wspierajki. O strachu, który ma wielkie oczy” „Pomocne bajki, na codzienne troski” “Uwierz w siebie. Książka, która dodaje pewności”. “Szkoła emocji prezentuje: Nieustraszeni i wielki skok”.
Głównym założeniem projektu było czytanie bajek terapeutycznych, których tematyka dotyczyła problemów z jakimi borykają się dzieci: brak wiary we własne siły, brak poczucia bezpieczeństwa w domu i poza nim, trudność z nawiązaniem współpracy, brak samodzielności, lęk przed czymś nowym np. przed dentystą, niechęć do jedzenia, odmienność, brak umiejętności przegrywania, kłótnia rodziców, strata bliskiej osoby. Projekt opierał się przede wszystkim na bajkoterapii, ale wiązał się także z propagowaniem wśród najmłodszych idei czytelnictwa, w tym głośnego czytania. Tytułowe „Bajki-pomagajki” to niezwykłe historie dotyczące różnych emocji, postaw czy trudności, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są one zakończone morałem, ale dzieci mogą utożsamiać się z bohaterami i przeżywać z nimi określone sytuacje. „Bajki-pomagajki” oswajają z emocjami i problemami bohaterów, a co najważniejsze zawierają wiele praktycznych wskazówek, co można zrobić, by poradzić sobie w trudnych chwilach. Dzięki temu wpływają również na rozwój uczuć i zachęcają do refleksji nad własnym postępowaniem, dają najmłodszym wsparcie, poczucie siły i nadzieję, wyznaczając im drogę do lepszego życia…

Klasa II - „Podróżowanie przez czytanie - z wizytą u Indian” Książka: „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”.
Celem projektu było przede wszystkim: - zapoznanie uczniów z pojęciem park narodowy na przykładzie Parku Narodowego Yellowstone; - zaznajomienie z zasadami zachowania obowiązującymi odwiedzających parki narodowe; - zapoznanie z fauną i florą Parku Narodowego Yellowstone (m.in. porównanie bizona i żubra); - rozwijanie wyobraźni i logicznego myślenia poprzez wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem figur tangramu – sylwetka Indianina.

Klasa III - „Z podwórka do klubu” Książki: „Zagadki piłkarskie Z podwórka do Klubu” „Urodzony piłkarz”, G. Lori. „Najfutbolniejsi – Roberto Santiago (tom 1) Tajemnica śpiących sędziów” „Najfutbolniejsi – Roberto Santiago (tom 2) Tajemnica siedmiu goli samobójczych” „Najfutbolniejsi – Roberto Santiago (tom 2) Tajemnica nieziemskiego bramkarza” “Czerwona kartka dla Sprężyny” \.
Projekt czytelniczy w oparciu o książki zakupione w ramach NPRCz, których tematyka poruszała zagadnienia związane z piłką nożną. Uczniowie szczegółowo omówili zasady obowiązujące w tej grze, przygotowali symbole czerwonych i żółtych kartek oraz wykonali makietę boiska sportowego.

Klasa IV - "Pięknie się różnimy" Książki: “Cudowny chłopak” R.J. Palacio. “Pięknie się różnimy.Akademia mądrego dziecka. Chcę wiedzieć” T.Turner. “O Kamilu, który patrzy rękami” T. Małkowski “Inny niż wszyscy” P. Nillson.
Celem realizowanego projektu była nauka akceptacji różnorodności i tolerancji wobec odmienności oraz pokonywanie stereotypów. Projekt polegał na wykonaniu przez uczniów lapbooka na temat różnych niepełnosprawności. Działania: wspólne czytanie książek, dyskusja, wykonanie lapbooka oraz wyjazd na wycieczkę do Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI, podczas którego uczniowie mieli okazję odkrycia świata ludzi niewidomych.

Klasa V - „Galeria bohaterów nieznanych”. Książka: „Wszystkie lajki Marczuka”.
Uczniowie w ramach projektu:
-przeczytali lekturę,
-charakteryzowali bohaterów książki,
-przygotowali gazetkę klasową o Janie Marczuku,
-przeprowadzili wywiady z członkami swoich rodzin, poszukując wśród nich bohaterów podobnych Marczukowi,
-prezentowali efekty swoich poszukiwań na forum klasy,
-przynosili stare fotografie z czasów II wojny światowej.
Ponadto we współpracy z filią Biblioteki Publicznej w Naprawie zorganizowano spotkanie, w czasie którego uczniowie klasy 5 wysłuchali nagranych wspomnień mieszkańców Naprawy z czasów okupacji niemieckiej. Na zakończenie projektu uczniowie odwiedzili parafialny cmentarz, zapalając tam znicz oraz otaczając modlitwą bohaterów nieznanych.

Klasa VI - „Dzieci w obliczu wojny” Książki: „Która to Malala?” „Asiunia” „Wszystkie moje mamy” „Bezsenność Jutki” „Złodziejka książek”.
Uczniowie kl. VI skupili się na książkach poruszających tematykę wojen i konfliktów zbrojnych widzianych oczami dzieci. Po omówieniu ich problematyki, opracowali piękne labbooki przedstawiające tragedię dzieci w obliczu wojny. Prace zostały wykorzystane do gazetki ściennej stanowiącej podsumowanie projektu.

Klasa VII - „Złam szyfr” Książka: „Skrzynia Władcy Piorunów”.
Działania projektowe związane były z książką „Skrzynia Władcy Piorunów” autorstwa Marcin Kozła. Uczniowie na lekcjach j. polskiego czytali fragmenty lektury, charakteryzowali bohaterów, wzięli udział w dyskusji na temat wyzwań czyhających na ludzi niepełnosprawnych. Temat niepełnosprawności na spotkaniu z młodzieżą podjął też psycholog szkolny. Uczniowie podzieleni na dwie grupy przygotowali grę terenową opartą na motywach książki, a na lekcjach z wychowawcą doskonalili umiejętność kodowania.

Klasa VIII - “ Gdy coś nas trapi…” Książki: „Gorzka czekolada, tom 2. Nowe opowiadania o ważnych sprawach” Działania projektowe związane były z książką pt. „Gorzka czekolada, tom 2. Nowe opowiadania o ważnych sprawach”.
Ósmoklasiści w ramach zajęć artystycznych przygotowali poradnik dla młodzieży na podstawie przeczytanych opowiadań, było to lekturowe leporello. Dodatkowo w ramach zajęć z wdż oraz spotkań z psychologiem szkolnym, dyskutowali na tematy nurtujące współczesną młodzież, odwołując się do przykładów poznanych na kartkach lektury.