W roku szkolnym 2021/2022 nasza placówka przystąpiła do rządowego programu #LaboratoriaPrzyszłości. Dzięki otrzymanemu wsparciu finansowemu pozyskaliśmy środki, które umożliwiły zakup ciekawych pomocy dydaktycznych w tym nowoczesnego sprzętu elektroniczno- informatycznego.
Doposażenie szkoły w nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwoliło na uatrakcyjnienie dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy. Od września uczniowie klasy IV spotykają się razy w tygodni w ramach dodatkowych zajęć z ROBOTYKI I PROGRAMOWANIA, a ich głównym celem jest stymulowanie rozwoju sprawności manualnej i intelektualnej dzieci poprzez wdrażanie ich do pracy w zespołach metodą projektów wg 4 zasad: rozpocznij, zbuduj, rozważ, zastosuj. Uczestnicy pracują w małych grupach, mając do dyspozycji zestawy edukacyjne VEX IQ.
Zajęcia pozwalają wprowadzić uczniów w świat programowania i robotyki. Program zakłada zdobycie przez uczniów wiadomości i umiejętności z zakresu techniki i automatyki. Uczniowie mają możliwość zbudować robota z wykorzystaniem silnika i czujników, programować polecenia, a następnie wykonać serię interdyscyplinarnych doświadczeń, jednocześnie rozwijając swoje umiejętności w dziedzinie nowych technologii. Uczniowie uczą się podstaw programowania. Następnie testują swoje konstrukcje, sprawdzając czy poprawnie realizują przyjęte założenia. Biorąc pod uwagę możliwości uczniów poziom zaawansowania w zakresie konstruowania i programowania robotów, będzie podwyższana.
Zajęcia z robotyki i programowania to dla uczniów doskonała możliwość nabycia wiadomości i umiejętności praktycznych w zakresie programowania i konstruowania robotów, szansa na rozwój zdolności posługiwania się technologią komputerową oraz nabycia umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej. Uczeń może rozwijać się twórczo, w podejmowanych działaniach wykazuje dużą samodzielność, kreatywność i konsekwentność. Zajęcia kształtują także w uczniach poszanowanie powierzonych klocków, poprzez wdrażanie do utrzymania ładu i porządku na stanowisku pracy.
Oceną efektywności zajęć jest satysfakcja z osiąganych przez ucznia wyników. Możliwość zaprezentowania w szerszym gronie stworzonych projektów sprawia ponadto, że uczeń jest w ten sposób dowartościowany, zaspokaja swoje ambicje.
Mamy nadzieję, że wśród naszych uczniów rozbudzimy ciekawość, która w przyszłości zaowocuje ciekawymi pomysłami.
Elżbieta Grua