Zespół Szkolno – Przedszkolny w Naprawie
zaprasza uczniów kl. IV – VIII
szkół podstawowych do udziału
w XII Gminnym Dyktandzie
„ MISTRZ ORTOGRAFII”
12 marca 2020r. (tj. czwartek)
godz.9.00, sala nr 20
Liczymy na niezawodne przybycie!
Organizatorzy
REGULAMIN
XII GMINNEGO DYKTANDA „MISTRZ ORTOGRAFII”
Jeśli nie są obce Ci zasady interpunkcji i ortografii, zgłoś się do naszego konkursu i zmierz się z innymi o tytuł „Mistrza ortografii”.
CELE KONKURSU:
-
- wyłonienie uczniów o wysokich umiejętnościach w zakresie stosowania zasad ortograficznych,
- propagowanie wśród uczniów i nauczycieli idei wspólnej odpowiedzialności za język polski,
- zintegrowanie środowiska lokalnego wokół działań na rzecz edukacji,
- doskonalenie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej.
ORGANIZATOR:
-
-
- Zespół Szkolno - Przedszkolny w Naprawie.
- Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Promocji w Jordanowie.
-
- ZASADY UCZESTNICTWA:
- Warunkiem wzięcia udziału w konkursie jest zgłoszenie telefonicznie lub faxem uczestników (należy podać imię i nazwisko uczestnika, klasę, szkołę, imię i nazwisko opiekuna).
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Naprawie:
Tel: (18) 26 72 003
Fax: (18) 26 72 003
- W konkursie mogą uczestniczyć reprezentanci szkół podstawowych ( klasy IV-VIII). Każda szkoła deleguje tylko 2 osoby w danej kategorii.
- Termin zgłoszeń upływa 10 marca 2020r. JURY: Nad przebiegiem konkursu czuwa 3-osobowe jury powołane przez organizatora.
PRZEBIEG KONKURSU:
-
- Konkurs odbędzie się 12 marca 2020 r. (tj. czwartek) w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Naprawie, sala nr 20. - Konkurs obejmuje dwie kategorie wiekowe:
-
uczniowie klas IV-VI – rozpoczęcie godz. 9.00,
-
uczniowie klas VII-VIII – rozpoczęcie godz. 10.00.
-
- Każda grupa pisze inny tekst dyktanda o dostosowanym do wieku stopniu trudności. Uczestnicy przynoszą długopis lub pióro do pisania. Nie wolno pisać ołówkiem ani używać korektorów
- Konkurs odbędzie się 12 marca 2020 r. (tj. czwartek) w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
Podczas pisania nie wolno:
- korzystać z żadnych pomocy naukowych,
- porozumiewać się z uczestnikami,
- opuszczać sali przed zebraniem prac,
- uczestnicy są zobowiązani napisać tekst czytelnie. Nieczytelny i niejednoznaczny zapis wyrazu, litery bądź znaku interpunkcyjnego będzie rozstrzygany na niekorzyść piszącego,
- ewentualne poprawki i skreślenia muszą być wyraźnie zaznaczone,
- nie wolno stosować liter drukowanych.
- Prace oceniane będą przez zebranych polonistów.
- Wygrywa osoba, która popełni najmniejszą liczbę błędów. W przypadku większej ilości osób z tą samą ilością błędów nastąpi dogrywka (uczeń musi zapisać poprawną formę wyrazu podanego przez przewodniczącego jury ze słownika ortograficznego).
NAGRODY:
-
- Zwycięzcy otrzymują nagrody rzeczowe, pamiątkowe dyplomy oraz tytuł „Mistrza ortografii”.
- Wszyscy uczestnicy otrzymują pamiątkowe dyplomy.
- Nagrody zostaną wręczone po sprawdzeniu prac w tym samym dniu.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE:
-
- Wszelkich dodatkowych informacji na temat konkursu udziela
p.Aneta Jopek i p. Renata Bednarz - Zespół Szkolno - Przedszkolny w Naprawie,
tel: (018) 26 72 003 w godz. 9.00 – 11.00 od poniedziałku do piątku. - Udział w Dyktandzie jest dobrowolny i oznacza przyjęcie w pełni niniejszego regulaminu.
- Dnia 16 marca 2020 r. w godz. 8.00-9.30:
- ma możliwość wglądu do swojej pracy konkursowej - uczestnik Dyktanda bądź jego rodzic, lub opiekun prawny,
- ma możliwość złożenia ewentualnego pisemnego zastrzeżenia do oceny pracy - rodzic uczestnika lub opiekun prawny.
- Wszelkich dodatkowych informacji na temat konkursu udziela
Po tym czasie ocena staje się ostateczna i nie podlega weryfikacji.
-
- Regulamin konkursu wysyłany jest do wszystkich szkół w gminie, dodatkowo także dostępny u organizatora.
- Osoby łamiące zasady określone w niniejszym regulaminie zostaną wykluczone z udziału w konkursie.
ZASADY OCENIANIA PRAC KONKURSOWYCH
- Dyktowanego tekstu nie wolno pisać literami drukowanymi.
- Ocenie podlega również interpunkcja.
- Ewentualne poprawki i skreślenia muszą być wyraźnie zaznaczone.
- W poprawkach nie wolno używać liter drukowanych.
- Wygrywa ten uczeń, który popełni najmniej błędów.
Za błędy popełnione podczas pisania ze słuchu punkty przyjmuje się wg zasad:
a) błąd I stopnia - 1pkt,
b) błąd II stopnia – 0,5 pkt,
c) błąd interpunkcyjny – 0,5 pkt,
- Za błędy I stopnia uważa się pisownię rz - ż, ó - u, h - ch, pisownię "nie"z czasownikami; pisownię wyrazów wielką literą, opuszczenie wyrazu.
- Błędy II stopnia to inne błędy, np.: ą, ę z utratą dźwięczności, zmiękczenia, opuszczone pojedyncze litery, przestawienie wyrazów w zdaniu, zniekształcone końcówki wyrazów, pisownia "nie" z przymiotnikami, rzeczownikami i przysłówkami.
Nie uznaje się błędów, które uczeń poprawił w następujący sposób: błędna litera lub wyraz zostały przekreślone, a poprawna litera lub wyraz zapisane nad lub obok przekreślenia.
Wszelkie "przeróbki" liter uznaje się za błędy.
ZAKRES MATERIAŁU:
1.Pisownia zmiękczeń (w tym zakończeń bezokoliczników)
słońce, zieleń, cienie, cichnie, gryźć, iść, jechać.
2. Pisownia spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
3.Pisownia wyrazów z ó:
a) wymiennym (na o, e) np. lód-lody, pióro-pierze;
b) niewymiennym, np. chór, róża, wróbel, jaskółka, góra, wzgórze;
c) w zakończeniach rzeczowników-ów, -ówka, -ówna (tu też D. lm. np. psów); np.
Kraków, głodówka, Szczepaniakówna.
4.Pisownia wyrazów z u:
a) we wszystkich formach osobowych czasowników czasu teraźniejszego i trybu
rozkazującego zakończonych na-uje, -uj, (-uję, - ujesz itp.)
b) na początku i na końcu wielu wyrazów; np. upał, na dachu.
5.Pisownia wyrazów z rz
a) wymiennym (na r), np. żołnierz-żołnierski; marzec- marcowy;
b) niewymiennym, np. kołnierz, korzeń, rzadki, rzut, jarzębina;
c) po spółgłoskach; p, b, t, d, k, g, j, w, ch, np. przygoda, brzydko, potrzeba, drzewo,
krzew ,grzech, wrzos, spójrz, chrzan
d) zakończenie rzeczowników: - mistrz, - mierz,- arz, -erz, np. zegarmistrz, kątomierz,kalendarz, kołnierz
6.Pisownia wyrazów z ż:
a) wymiennym ( na g, dz, h, s, z, ż ), np. krążyć- krąg, pieniążek- pieniądz,
b) niewymiennym, np. bażant, pożytek, różnica, żarówka, księżniczka;
c) w rzeczownikach rodzaju żeńskiego zakończonych na –aż, -eż np. młodzież
7.Pisownia wyrazów z ch:
a) wymiennym (na sz), np. mucha-muszka
b) niewymiennym, np. chmura, choroba, chuligan, pechowiec, kucharz;
c) zawsze na końcu wyrazów, np. duch, puch, mech (wyjątek druh);
d) po spółgłoskach, np. schować, wschód, wchodzić, tchórz.
8.Pisownia wyrazów z h:
a) wymiennym (na g, z, ż), np. wahać się-waga, błahy-błazen, druh-drużyna;
b) niewymiennym, np. hak, haft, herbata, hałas, hamulec, handel;
c) w wyrazach obcego pochodzenia rozpoczynających się cząstkami hipo –hydro-,hiper
hipokryta, hydrofor, hiperbola
d) po spółgłosce z, np. zhańbić, zharmonizować.
9.Pisownia wyrazów z ą, ę
a) w wyrazach rodzimych, np. pociąg, związek, jęczy lub w wyrazach całkowicie spolszczonych, np. ksiądz kolęda
b) ę w M., B., W. lp. niektórych rzeczowników rodzaju nijakiego, np. cielę, imię.
c) ę w B. lp. i ą w N. lp. w zakończeniach rzeczowników i przymiotników np. B. matkę, kolegę; N. Dobrą matką , z kolegą
d) ą, ę w zakończeniach czasowników
- w 1 os. lp. np. idę
- w 3 os. lm. czasu teraźniejszego np. robią
- w czasie przeszłym np. zdjął.
10.Pisownia wyrazów z om, on, em, en
- w wyrazach obcego pochodzenia, np. centrum, benzyna, kontynent, kompas
- w zakończeniach rzeczowników w C. lm. –om, np. drzewom, psom oraz –em w N. lp. np. przyjacielem, psem
11.Pisownia wyrazów wielką literą:
a) na początku zdania
b) nazwy i imiona własne (ludzi i zwierząt)
c) nazwiska, przezwiska, nazwy rodów i rodzin
d) nazwy części świata, krajów, regionów i ich mieszkańców, przedstawicieli ras ludzkich i plemion