"Mały obserwator przyrody"
"Mały obserwator przyrody"
Autor: mgr Magdalena Pietrusa
" Mały obserwator przyrody" jest programem całorocznym, który ma zachęcić dziecko do obserwacji otaczającego go świata. Jak również do analizy i wysuwania wniosków z obserwowanych zjawisk. W działaniach tych niezbędna jest pomoc rodzica. Ponieważ większość zadań, które zostaną przydzielone dziecku, będą wymagać AKTYWNEGO SPĘDZENIA CZASU NA PODWÓRKU, czy to wyjścia do lasu, parku, ulepienia bałwana, dotknięci płatków śniegu, trawy (doświadczenia sensoryczne), jak również poszukiwań charakterystycznych dla danej pory roku atrybutów.
Przedszkolaki zostają przeze mnie zaopatrzone w "Dziennik obserwacji", do którego przypinane są kolejne zadania ( w zależności od panującej pory roku). Obserwator przyrody wnikliwie analizuje otaczającą go przestrzeń a w dzienniku, zamieszcza wykonane przez siebie prace oraz fotografie wykonane przez opiekunów.
Pierwszy etap obserwacji będzie dotyczył JESIENI – do zgłębiania wiedzy na jej temat zaprasza„ PAN CHMURKA JESIENNA”, którego zapis w dzienniku odczyta dziecku rodzic, brzmi ono następująco: „Pan chmurka jesienna zaprasza Cię na spotkanie z porą roku, która rozrzuca wszędzie barwne liście. Zajmij wygodne miejsce, tak abyś czuł się dobrze i bezpiecznie. Wyobraź sobie, że jesteś w zaczarowanej krainie. Wokół Ciebie widać barwne, jesienne drzewa. Zachwycasz się kolorowymi, złotymi liśćmi. Promyki słońca dotykają lekko Twoich dłoni i palców, które za chwilę pomalujesz barwami jesienni. Pan Chmurka ma już dla Ciebie pierwsze zadanie, ale zanim je wyznaczy, pragnie mianować Cię MAŁYM OBSERWATOREM PRZYROTY. W dzienniku, który od niego otrzymasz, znajduje się pierwsze zadanie. Wykonaj je starannie, niech rodzic stanie się twoim pomocnikiem w obserwacjach. POWODZENIA!!!!!!
JESIEŃ
ZADANIE NR 1.
Poznajmy się, zapisz swoje imię i nazwisko – pokoloruj serce. (Usprawniamy małą motorykę).
ZADANIE NR 2.
Mozaika z kawałków liści – Poproś rodziców, aby poszli z tobą na spacer do parku lub lasu. Zabierz z tamtą kolorowe liście, by potem je porozcinać i ułożyć z nich mozaikę. ( Usprawniamy trzymanie nożyczek oraz wspomagamy kreatywność dziecka).
ZADANIE NR 3.
Jesienna wróżka zaprasza na wyprawę do tajemniczego lasu, baw się, rysuj i maluj! Pokoloruj obrazek barwami jesieni. (Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej i pamięci).
ZIMA
Kolejna pora roku, którą należy „zbadać”, jest ZIMA. Do odkrywania jej tajemnic zaprasza Cię ŚNIEGOWY ZMARZLUCH. Wyobraź sobie, że jesteś w lesie i wędrujesz leśną dróżką. Widzisz drzewa, otulone w białe czapki, zapraszają Cię na spotkanie z roześmianym słoneczkiem. Jego blask odbija się w śnieżnych zaspach, które wyglądają jak miękkie poduszki. Srebrna zima z mrozem i śniegiem potrafi być ciepła i przytulna. Śniegowy Zmarzluch bardzo ja lubi i ma nadzieję, że Ty również ja polubisz. Otwórz dziennik i spróbuj wykonać umieszczone tam zadania.
ZADANIE NR 1.
Lepimy bałwanka – wybierz się z rodzicami na podwórko, jeśli potrafisz ulep bałwanka i poproś ich o zrobienie zdjęcia. Jeśli nie, ulep śniegową kulę i wręcz ją rodzicom niech stanowi część bałwanka, którego Oni pomogą Ci wykonać.(Ćwiczenia sprawności manualnej).
ZADANIE NR 2.
Modrzew jest jednym drzewem iglastym, które traci na zimę igły. Namaluj palcami szatę dla marznącego modrzewia. Połącz kolor niebieski z białym.
ZADANIE NR 3.
Namaluj rękami zimowy obrazek lasu. Na mokrą farbę rozsyp kilka ziarenek soli. Zaczekaj do całkowitego wyschnięcia. Następnie miękką szmatka zgarnij te ziarenka, które się nie rozpuściły.
WIOSNA
Do odkrywania tajemnic kolejnej pory roku zaprasza Cię PAN KWIAT PACHNĄCY.
„Zamknij oczy i poczuj zapach wiosennych kwiatów. Oddycha spokojnie i głęboko, aż otuli Cię ciepło, rozluźnienie i smak ogrodu. Wyobraź sobie, że leżysz w wysokiej trawie i obserwujesz kolorowe kwiaty. Wesołe buźki odchylają się w Twoją stronę, zabawnie mrużąc oczka.
ZADANIE NR 1
Wiosenny spacer po ogrodzie – Namów rodziców na spacer po ogrodzie. Następnie poproś rodziców, aby zerwali 2 wiosenne kwiaty, które sam wybierzesz. Rozłóż je na kartce, przyjrzyj się nim uważnie i wymyśl dla nich nową nazwę. Poproś rodziców o zdjęcie i podpis dla twoich kwiatów. (Ćwiczenie wyobraźni, spostrzegawczości, kreatywności).
ZADANIE NR 2
Nadeszła wiosna. Wiewiórka bawi się wesoło na leśnej polanie. Podłuż pod kartkę kawałek tkaniny, np. lnianej. Mocno przyciskając kredę, wypełnij narysowany kontur zwierzątka. Wyobraź sobie, że jesteś wiosną, która rozrzuca kwiaty w lesie. Namaluj jak najwięcej niezapominajek, zanurzając końce palców w gęstej farbie i odbijając je na kartce. (Ćwiczenia sensoryczne)
LATO
Witamy lato wraz z PANEM PROMYKIEM, który zaprasza Cię obserwatorze przyrody do poznania już ostatniej pory roku i dziękuje Ci za tak wspaniałą pracę przez cały rok. Już czekają na Ciebie dyplomy WSPANIAŁEGO OBSERWATORA PRZYRODY. Zanim jednak to nastąpi, wyobraź sobie, że jesteś w zaczarowanym lesie, w którym zakwitło lato. Czujesz zapach i dotyk szumiących drzew. Wyobraź sobie, że leżysz na ogromnym, zielonym dywanie utkanym z mchu. Tyle radosnych zapachów i kolorów jest wokół Ciebie. Barwne kwiaty częstują swoim nektarem przylatujące owady. Jest ciepło, coraz cieplej i przyjemnie. Zanurzasz twarz w promieniach letniego słońca. Czujesz pod stopami piasek i widzisz w oddali morze. Plażują mrówki, jaszczurki i Ty.
ZADANIE NR 1
Jaka to pora roku?” Słońce świeci wysoko. Jest bardzo ciepło. Kwitną kolorowe kwiaty. W lesie możemy zbierać jagody i poziomki”. Wybierz się na spacer do lasu lub ogrodu, zjedz stamtąd jakiś leśny owoc (Poproś rodziców o zerwanie go. NIE ZRYWAJ OWOCÓW SAM!!!!)Następnie weź farby do ręki i namaluj jego smak.
ZADANIE NR 2
Las latem – za pomocą modeliny lub innego produktu, który można utwardzić, stwórz makietę lasu latem.
WSPANIALE!!!!
JESTEŚ MAŁYM OBSERWATOREM PRZYRODY!!!!!!
WYKONANE PRZEZ CIEBIE PRACE ZNAJDĄ SIĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA.
PONADTO WSZYSCY UCZESTNICY OTRZYMAJĄ MAŁE UPOMINKI ORAZ DYPLOMY.
DZIĘKUJĘ RODZICOM I DZIECIOM ZA UDZIAŁ W PROGRAMIE.